09.06.2004    DZIEŃ CZWARTY - środa - 42 km

Dzień przeprowadzki do Sierakowa. Na kampingu gwar, wszyscy znosili swoje bagaże do samochodów, które przewoziły je na bazę do Sierakowa, a sami z samego rana wyruszali na rowerach. Nasza grupa, jak zwykle, „na opak”. Postanowiliśmy tym dniu zwiedzić Poznań. Ścieżką rowerową, łączącą m.in. Strzeszynek z centrum miasta, ruszyliśmy na podbój Poznania. „Trasą miejską” dojechaliśmy na Wzgórze św. Wojciecha, z kościołem pod tym samym wezwaniem. Wnętrze kościoła zaskoczyło nas swoim, rzadko spotykanym, kolorowym wystrojem.

Wnętrze kościoła św. Wojciecha       Dzwonnica przy kościele

Ze wzgórza nadal ścieżkami rowerowymi dotarliśmy do Cytadeli. Jest to największy park miejski Poznania, na terenie którego znajdowała się kiedyś twierdza. Zachowały się tam historyczne cmentarze żołnierzy francuskich, brytyjskich z I i II wojny, radzieckich i polskich – powstańców wielkopolskich. Są tam dwa muzea: Armii Poznań i Uzbrojenia.

Cytadela Muzeum Armii Poznań

Muzeum Uzbrojenia

Z Cytadeli pojechaliśmy na Ostrów Tumski. Tu mogliśmy zwiedzić gotycki kościół poł. XV w. p.w. Najświętszej Marii Panny In Summo, oraz wczesnoromańską bazylikę śś. Piotra i Pawła z 368 r. Pomiędzy kościołami usytuowany jest pomnik papieża z 2000 r.

Ostrów Tumski

Kolejnym punktem naszej wycieczki był najstarszy kościół romański z cegły miasta Poznania z XII – XIII w. Początkowo kościół św. Michała, obecnie p.w. św. Jana Jerozolimskiego – od zakonu rycerskiego joanitów, który powstał w Jerozolimie przy szpitalu św. Jana.

Kościół p.w. św. Jana Jerozolimskiego

Przyszedł czas na zwiedzenie Starego Miasta. Na rynku stawiliśmy się w samo południe, kiedy to z wieży ratusza rozbrzmiewał hejnał i można było podziwiać mechanizm koziołków z 1551 r. Podczas wizyty na rynku warto zobaczyć: Muzeum Instrumentów Muzycznych, kościół farny św. Stanisława z ołtarzem głównym dzieła Pompeo Ferrariego z 1727 r., pałac Górków, Wagę Miejską, Odwach.

Ratusz
  Muzeum Instrumentów Muzycznych   Kościół farny św. Stanisława

Niedaleko, na górze Przemysła, znajduje się Zamek Królewski z II poł. XIII w. Z zamku udaliśmy się wprost do dzielnicy cesarskiej, w której prym wiedzie cesarski, neoromański zamek z 1905 – 1910 r. – Wilhelma II. Tuż obok renesansowy Uniwersytet im. A. Mickiewicza, neoklasycystyczny Teatr Wielki i pomnik A. Mickiewicza.

Zamek Królewski

Zamek Wilhelma   Pomnik A. Mickiewicza

Następnie przejechaliśmy do Parku Kasprzaka, gdzie znajduje się Palmiarnia z 1910 r. z 700 gatunkami roślin. Znajduje się tam wiele ciekawych roślin, jak również zwierząt i ryb. Z Palmiarni pojechaliśmy do Hali Arena, która była ostatnim punktem naszej wycieczki.

Palmiarnia

Palmiarnia-kaktusy

Palmiarnia-drzewo kiełbasiane   Hala Arena
Po powrocie do Strzeszynka, wsiedliśmy do naszych samochodów i pod wieczór zameldowaliśmy się na bazie w Sierakowie.